Dagboek van een schooldag in Kigali

Dit schooljaar ben ik van maandag tot vrijdag op school, en help in verschillende groepen: Grade 2 (groep 4), Kindergarten (groep 2) en Pre-K (groep 0 en 1). Omdat het een internationale school is en er regelmatige kinderen nieuw zijn, hebben de juffen de handen vol. Ook zit er in elke klas wel een leerling die om andere redenen wat extra aandacht nodig heeft. Gedurende de dag help ik de leerkrachten waar nodig.

Een greep uit mijn dag:

8:00. “Iedereen in de auto? Dan kunnen we gaan.” Michaja, Elisa, Aron en ik zijn onderweg naar KICS (Kigali International Community School). 

8:20. Ik begin de dag in Grade 2 (groep 4). De juf heeft al een rekentoets uitgedeeld zodat de kinderen gelijk aan het werk kunnen als ze de klas in komen. Ik weet inmiddels welke kinderen niet zo snel meekomen met de rest. Noi is dit jaar nieuw op school. Hij komt uit China en spreekt nog niet zo goed Engels. “Lukt het, Noi?”

Ik zie dat hij de gewone sommetjes heel snel afwerkt, maar als hij bij de ‘verhaalsommen’ komt, kijkt hij liever een tijdje uit het raam. Ik help hem om de som goed te begrijpen en Noi komt er dan prima uit. Dan is het tijd voor de Bijbelles. Ik kijk de rekentoets snel na en moet dan nog wat papieren kopiëren voor de juf.

9:40. Ik ga naar Kindergarten (groep 2). Eerst buitenspelen, daarna leesles. Ze leren vandaag een paar nieuwe hoofdletters bij kleine letters die ze al kennen. Dat je om een hoofdletter te schrijven altijd bovenaan begint, wil er bij Oceanne maar niet in. Als ze een paar zinnetjes gaan lezen, werk ik even apart met Asaiah, die vermoedelijk ADHD heeft en moeite heeft met focussen. 

11:00. Ik loop binnen bij de 4-jarige kleuters. De juf van die groep heeft nu even pauze en ik neem het even van haar over. Tijd voor buitenspelen! Of ik mee wil doen met verstoppertje, vooruit maar. De kleuters zijn er niet allemaal zo goed in om mijn verstopplekje niet te verraden… maar ze hebben dikke pret. Daarna help ik de juf die hen bijbelles geeft.

11:45. Ik heb lunchpauze. Van de leerkrachten die ook al aan het lunchen zijn, hoor ik waar zij mee zitten in hun klas, en ik probeer te leren van hun aanpak.

12:30. Ik ben weer terug bij dezelfde kleuters van daarnet. De snelle eters zijn al klaar en ‘lezen’ een boek. De trage eters moeten aangespoord worden, of we onderhandelen even over hoeveel er op moet. “Wilt u me dit boek voorlezen? Maar dan in het Frans.” Daar moet ik even over denken. Heloise spreekt Frans thuis en omdat ik soms mijn school-Frans op haar heb uitgeprobeerd, denkt ze nu dat ik dit Engelse boek wel even in het Frans kan voorlezen. Ik probeer het, maar na een paar bladzijden vindt Heloise het welletjes en vertelt mij in het Frans hoe het boek verder gaat. Alle kinderen hebben een matje waar ze nu op gaan liggen om een half uurtje te rusten. Een enkeling valt gelijk in slaap, maar de meesten draaien wat af en vinden het maar moeilijk.

13:30. Nu ben ik bij de 3-jarigen, zodat een van hun juffen even kan lunchen. Vandaag slapen deze kleintjes allemaal en ik kan gewoon even mijn boek lezen. Zo kan het ook.

14:00. Weer terug naar de levendige groep van Kindergarten. Ze moeten zelf een op- en neergaande ‘knikkerbaan’ maken. Hoe zorg je dat je balletje aan het einde van de baan weer omhoog rolt? Ik stel iemand aan als de plakband-knipper en probeer de kids zelf te laten ontdekken dat ze hoog moeten beginnen. Heel interessant, kleuters die in groepjes leren werken. Dan is het tijd voor zelfstandig werken met verschillende lees-activiteiten. Ik zie dat Corey bijna ruzie krijgt met zijn Adeline omdat hij per se het groene bakje scrabble-letters wil hebben, dus ik geef haar gauw een blauw bakje en probeer de eerste aan het werk te krijgen. De juf kan ondertussen met een paar kinderen bij haar tafel werken. Ik neem Beka even apart die nog een letterkennistoets moet doen. Daarna help ik nog waar nodig, met iPad perikelen, een leuk boek vinden in de leeshoek, enzovoort. Voor we het weten is het alweer tijd om de rugtassen in te pakken en naar huis te gaan.